-------ψηφιακές συλλογές--------
 

| κεντρική υπηρεσία | επικοινωνία  @ρχειομνήμων


Εκπαιδευτικές

Από το 1990 μέχρι σήμερα τόσο στο παλιό όσο και στο νέο κτήριο των ΓΑΚ Σάμου πραγματοποιούνται επισκέψεις σχολείων όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης του νησιού κατά τάξη, ξεναγούνται στους χώρους του Αρχείου και γίνονται μαθήματα τοπικής ιστορίας από τις πηγές και με προβολές διαφανειών.

Το προσωπικό του Αρχείου, ύστερα από συνεννόηση με τους διευθυντές των σχολείων, πραγματοποιεί κατ' έτος επισκέψεις σε σχολεία δημοτικά και γυμνάσια με σκοπό να ενημερώσει τους μαθητές για την αποστολή του Αρχείου, κάνοντας παράλληλα μαθήματα τοπικής ιστορίας στους μαθητές Ε΄ και Στ΄ τάξεων του δημοτικού και Γ΄ τάξεως του γυμνασίου. Στο δημοτικό τα μαθήματα συνεπικουρούν το μάθημα τοπικού περιβάλλοντος, δεδομένου ότι διδάσκεται το βιβλίο Σάμος, πατρίδα μου, το οποίο στηρίζεται κατά μεγάλο μέρος σε πηγές και αρχειακό υλικό των ΓΑΚ.

Σε συνεργασία με τους σχολικούς συμβούλους πραγματοποιήθηκαν οι εξής εισηγήσεις σε σεμινάρια δασκάλων του νησιού. (1999-2000)

"Η Σάμος από τον εποικισμό μέχρι σήμερα"
"Τοπική ιστορία και σχολείο"
Τοπική ιστορία και οικογένεια

Τα ΓΑΚ οργάνωσαν επίσης μαθήματα τοπικής ιστορίας στο Ενιαίο Λύκειο Σάμου με εισηγητή τον ιστορικό της Σάμου Αλέξη Σεβαστάκη, που μίλησε στους μαθητές για το κίνημα των Καρμανιόλων στη Σάμο και την επανάσταση του 1821. (1998)

Τα ΓΑΚ Σάμου έχουν ενισχύσει ερευνητικές εργασίες μαθητών γυμνασίων και λυκείων, παρέχοντας πληροφορίες και υλικό, στα πλαίσια της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και μελέτης της τοπικής ιστορίας.

"Προικοσύμφωνα 18ου και 19ου αιώνα", μαθητές Ενιαίου Πολυκλαδικού Λυκείου Σάμου, 1995
"Η σαμιακή μετανάστευση τον 19ο και 20ό αιώνα", μαθητές Β΄ Λυκείου, 1998
"Ιστορία Μαυρογενείου Σχολής", μαθητές ΤΕΕ Σάμου, 1999
"Η ναυπηγική τέχνη στη Σάμο", 2ο Δημοτικό Σχολείο Σάμου, στo πλαίσιo του προγράμματος ΜΕΛΙΝΑ 1999-2000
"Τα βυρσοδεψεία", Ομάδα μαθητών Λυκείου Καρλοβάσου, 1999
"Τα σαμιώτικα τρεχαντήρια", μαθητές Α΄ τάξεως Γυμνασίου Σάμου, 1999
"Ιστορία Λιμένος Βαθέος Σάμου", μαθητές ΤΕΕ Σάμου, 1999
"Ταρσανάδες και σκαριά", μαθητές Γυμνασίου Καρλοβάσου, 1999
"Πυρκαγιές στη Σάμο", μαθητές Γ΄ τάξεως Γυμνασίων Σάμου, 1999-2000
"Το λιμάνι του Πυθαγορείου", μαθητές του Γυμνασίου Πυθαγορείου, 1999-2000
"Οι εκκλησίες στο Καρλόβασι και στη γύρω περιοχή", Α΄ τάξη Ενιαίου Λυκείου Καρλοβάσου, 2001
"Μουσικές εκδηλώσεις στη Σάμο τον 20ό αιώνα", Α΄ τάξη 2ου Γυμνασίου Σάμου, 2001
"Ορυκτός πλούτος της Σάμου και Ικαρίας", "Οι φυσικές καταστροφές στη Σάμου και Ικαρία", μαθητές Ενιαίου Λυκείου Καρλοβάσου, 2000-2001
"Δημόσια κτήρια στην πόλη της Σάμου", μαθητές Β΄ τάξης Ενιαίου Λυκείου Σάμου, 2003.
"Η ερήμωση και ο εποικισμός της Σάμου (15ος - 16ος αιώνας), μαθητές Γ΄ Γυμνασίου Καρλοβάσου Σάμου, 2002-2003
"Το λιμάνι του Βαθέος", μαθητές του Μαυρογενείου ΤΕΕ Σάμου, 2002-2003.

Στο διάστημα 1992 -1995 οργανώθηκαν από τα ΓΑΚ Σάμου τέσσερις κύκλοι συναντήσεων με εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στις συναντήσεις αυτές αναπτύχθηκαν θέματα τοπικής ιστορίας, θεωρίας και μεθοδολογίας της ιστορίας, προφορικής ιστορίας και διδακτικής της ιστορίας, με εισηγήσεις των Α. Σεβαστάκη, Γ. Μουτάφη, Χ. Λάνδρου, Α. Χατζημιχάλη, Σπ. Γιοκαρίνη, Δ. Θρασυβούλου, Ε. Κατσικογιάννη, Μ. Πυργιώτη, Μ. Βαρβούνη, Μ. Γρατσία, Κ. Κόμη και Μ. Βουρλιώτη.

Σεμινάριο καθηγητών Γυμνασίων της πόλεως Σάμου, το Νοέμβριο του 2002, όπου αναπτύχθηκαν τα εξής θέματα:

Τα ΓΑΚ Σάμου, σκοπός, λειτουργία, περιεχόμενο. Τρόποι συνεργασίας με τα σχολεία
Η σαμιακή επανάσταση του 1912 και η ένωση της Σάμου με την Ελλάδα